Kimchi – koreański przysmak

wpis w: Aktualności | 0

Historia

Słowo “kimchi” oznacza sfermentowane warzywa i pochodzi z chińskiego “chimchae” oznaczającego solone warzywa. Szacuje się, że pierwsze kimchi mogło być przygotowywane w Korei w VII wieku. W XII wieku do kimchi zaczęto dodawać sos sojowy, a Koreańczycy zaczęli jeść je przez cały rok. W 1986 roku w Seulu otwarto nawet muzeum kimchi – Kimchi Field Museum dokumentujące historię kimchi, jej różnorodność i techniki przygotowania. Tradycyjny sposób przygotowywania kimchi na zimę (kimjang) został w 2013 roku wpisany na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.


Obecnie

Istnieje blisko na blisko 200 różnych sposobów na przyrządzenie Kimchi. W samej Korei słowo stało się tak popularne, że w używa się go podczas robienia zdjęć, w celu wywołania uśmiechu. Koreańczycy jedzą około 1,6 miliona ton kimchi rocznie, a o szczególnym przywiązaniu do tego dania może świadczyć fakt, że zostało wysłane w przestrzeń kosmiczną na pokładzie Soyuz’a TMA-12. Jest popularną i tradycyjną przystawką, ale używane jest także jako składnik innych potraw. Dzięki jego intensywnemu smakowi i mocnemu aromatowi już w zestawieniu z samym ryżem pomoże przygotować wyjątkowy obiad. Tradycyjne danie kuchni koreańskiej składa się z fermentowanych lub kiszonych warzyw, najczęściej są to: kapusta pekińska, rzodkiew japońska, czosnek, papryka chili, cebula, solone krewetki, anchois lub inne owoce morza, imbir, czarny i czerwony pieprz, musztarda, rzeżucha oraz sól morska oraz cukier. Do zalewy czasem dodaje się ziarna sezamu i sos sojowy.


Przygotowanie Kimchi

Tradycyjne składniki to kapusta pekińska, rzodkiew japońska (daikon), czosnek, papryka chili, cebula dymka, imbir, sól oraz cukier. Istnieje wiele innych wariantów tej potrawy o zasięgu lokalnym oraz sezonowej dostępności warzyw. Wyróżnia się dwa rodzaje kimchi: sezonowe – przygotowywane z warzyw dostępnych o danej porze roku oraz zimowe. Właśnie na zimę przygotowywane są większe ilości tej przystawki. Najpopularniejsza postać kimchi – baechu kimchi – składa się z kapusty chińskiej kiszonej w zalewie złożonej z kleiku ryżowego, płatków papryczek chili, imbiru, czosnku oraz dymki. Tradycyjnie kimchi przechowywane jest w glinianych garnkach ustawionych z dala od innych produktów i domowników (wydziela specyficzny i intensywny aromat). Obecnie używa się do tego również specjalnych lodówek.

Zdrowie

Kimchi, mimo pozorów, jest potrawą łatwą do przygotowania. W dodatku jest niskokaloryczna – 100 gramów ma zaledwie 32 kcal. Dzięki procesowi fermentacji zyskuje wiele wartości odżywczych, a zawartość dużej ilości czosnku i chili pomaga w zwalczaniu wirusów w okresach zimowych przeziębień. Ponadto jest bogatym źródłem błonnika, witamin i mikroelementów: witaminy C, beta karotenu, wapnia, żelaza i fosforu, zawiera mnóstwo witaminy A, B i C, a dzięki obecności dobroczynnych bakterii poprawia trawienie i zwiększa odporność. Jednak za jego najważniejszy składnik uznaje się pożyteczne bakterie Lactobacillus – należące do grupy bakterii kwasu mlekowego. Wywierają one pozytywny wpływ na zdrowie – wspomagają trawienie i regulują pracę jelit. Hamują także rozwój bakterii chorobotwórczych, gdyż wytwarzają produkty przemiany „trujące” dla innych bakterii. Zwiększają również odporność na infekcje i wzmacniają organizm

Zostaw Komentarz